tisdag 25 maj 2010


Det är helt sjukt. Ju mer jag gräver i ämnet ju större blir skandalen kring o-vården av hypotyreos. Och det är ett stort problem. Ungefär var fjärde kvinna över 40 lider av det. Börjar man tala med kvinnor om det så antingen har de problemen själva, eller lider av symtomen men inte fått en korrekt diagnos (pga ointresse från läkarkåren) eller känner någon som har. Ett ytterst fåtal av dessa får hjälp. Riktig adekvat hjälp alltså.
Jag har ju valt att fajtas på mitt sätt. Jag väljer bort vanliga sjukvården eftersom de valt bort mig.
Jag började ju med homeopati. Det har jag hållt på med i snart en månad. Resultat: Är faktiskt lite piggare. Måste inte gå och lägga mig mitt på dagen. (Med betoning på måste, inte bara önskar.)Har faktiskt fått lite mer gjort. Lite mer social. Dock har jag fått en enorm törst och vaknar varje natt och har svårt att somna om.
Jag har också fått koppningsmassage vid 2 tillfällen. Hur skönt det än är och säkert har det fått igång "systemet" tillfälligt, så är det inte den sortens massage jag behöver. Enligt terapeuten så har mitt ryggonda inte något med det muskulära att göra. Hon rekommenderade "Shiatsu" istället som verkligen får igång hela systemet i kroppen och "balanserar meridianerna". Det låter skitbra. Men kostar 560 kr/tim... Tänkte på thailändsk helkroppsmassage för 350 kr istället...
Sedan blve jag pålurad "Mannatechs" produkter som är en helt annan och egen historia. Men de ska skickas tillbaka för nu har jag fått tag i en näringsterapeut som utifrån diverse tester (dyra) och diskussioner ska skräddarsy ett näringsprogram åt mig. Det kostar skjortan, men det verkar seriöst. Hon vet verkligen vad hon talar om! Och detta har jag velat länge, men har inte vetat att det fanns något liknande.
Tänk att man i dagens Sverige ska behöva ta reda på, plugga in och bli proffs på sin egen sjukdom och själva leta vård och själva betala för lab-tester.
Här är en länk till ett jättebra forum som handlar om sköldkörtelproblem.

Inga kommentarer: