tisdag 21 februari 2012

Mindre än en vecka tog det att gå ner de kilona jag så lätt och snabbt gick upp.
Jag är mer än förvånad!
Jag bestämde mig utan någon större eftertanke att jag skulle dra ner på kolhydraterna. (inte första gången, nej.)
Och Voila!
Nu är jag således inne på vecka två, och det blir mer och mer LCHF av det hela.Jag har varit skeptisk innan, mest av etiska själ.
Men jag äter absolut inte mer kött än jag gjort innan! Jag är ingen köttmänniska. Gillar inte kött.
Ok.
Däremot äter jag massor av ägg, ekologiska, alltid ekologiska! Självklart.
Kyckling och fisk ibland.
Och vispgrädde till det mesta, inkl kaffe.
Och ost.
Kött, visst. Men det blir forfarande i malen form, (ekologisk).
Lite grönt i form av gröna grönsaker och kål i olika former.
Lite bär.
Kokos i olika form, mest kokosgrädde och kokosmjöl.
Försöker hålla mig till så "ren" och naturlig mat som möjligt.
Inte så svårt faktiskt.
Hade varit ännu lättare om maken hängde med på samma tåg.
Han har diabetes i släkten, hans far dog av det. :(
Men han är inte så lättmanipulerad, han måste få komma på det själv.

Att unna sig:
Detta har varit ett problem för mig. För självklart ska man unna sig. Man är värd det. Nånting speciellt till helgmyset.
Eller vid festligare tillfällen.
Men.
Jag är känslig för socker.
Nej det är inget efterkonstruerat hittepå. När jag börjat kan jag inte sluta. Efteråt får jag ett enormt sockerpåslag, känns som det rusar i blodet, tinnitus, svettas som fan och somnar som en bebis. Dålig nattsömn på det.
Är godiset värt det? Ärligt talat, jag kan längta, fylla varukorgen med allt möjligt som jag är sugen på. När jag kommer hem kan jag inte hålla mig, utan börjar gräva i godispåsen direkt! Lyckohorment rusar till och jag fortsätter trycka i mig.
Smakade det gott då?
På den frågan kan jag ärligt svara,
Nej.
Det smakar aldrig så gott som jag trodde det skulle göra.
Alltså: Nej till socker.
Dock finns det sockerfria kakor/desserter som man kan svänga ihopa med moderna sockerersättningar. Om man så önskar. Kan vara kul och prova någongång. Man måste ju unna sig. ;)
Alkohol då?
Ja, det får man dricka. Vin och ren sprit utan blandningar av sockervätska.
Och, jag är ingen stor konsument av alkohol anyway. Mår inte bra av det heller. :s
Tyvärr, kan man tänka ibland.

Summa sumarum;
Det känns som om detta är värt att prova ett tag till.
Och så hoppas jag på de där hälsovinsterna också, inte bara viktnedgång/-stabilisering, utan mer pigg, bättre sömn, bättre mage, kanske mindre huvudvärk...

Inga kommentarer: