söndag 22 november 2009


Jag har en "bucket-list" med saker som jag vill göra innan jag dör. Den håller på att betas av i lagom tempo. En av sakerna på listan har varit att snorkla, vilket jag trots min otroligt höga ålder och mitt marina intresse faktiskt aldrig gjort.

I Egypten var det så dags. Åkte ut med båt, på med snorkel och cyklop och plums i vattnet bara. Jag var inte orolig alls, jag tänkte att det kommer att sköta sig själv, jag ska bara andas genom munnen. Mycket riktigt. Det var inga problem alls. Det var bara fantastiskt! Jag hade hört att det skulle vara bra, men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det vra SÅ bra! SÅ klart vatten, SÅ många och SÅ vackra fiskar! SÅ nära, SÅ orädda. Jag ville bara ligga där stilla, och flyta i akvariet. Och titta.

Det fanns ett rev nära hotellet också, mycket bra det med!! Förvånansvärt bra! Fanns bara ett problem. Turister. Alldeles för många. Inte simkunniga. Totalt respektlösa.
Bäst som man ligger där, överväldigad i sin egen stund på jorden, avbryts man av en brunblommig speedobadbyxbeklädd vit rysk underkropp, med vita ben som klampar fram över korallerna som smulas sönder så stoftet ligger kvar i vattnet och grumlar det.
I mitt paradis!

Jag ligger där och tittar på den stora färgglada fisken, lyssnar till hur han knaprar på korallen, ler...
Och blir avbruten av skitungar med badleksaker och badskor, för att skydda sina fötter mot korallerna! Vem skyddar korallerna mot skitungar?
Jag säger inte att barn inte får bada och leka, men det finns andra plaster för det!
(Min som var med vid revet, men inte fan förstörde han det!)

Det enda jag säger är: respekt!
Slå upp ordet!

(Måste finnas i den ryska ordboken också..)

Inga kommentarer: