tisdag 8 september 2009

Observationer.



* Jag har i min ständigt skiftande yrkeskarriär nu hamnat i skolmiljö. Grundskola framförallt. Låg och mellanstadiena. Det som förvånar mig mest är: Hur mkt lärare har att göra som inte handlar om aktivt utlärande pedagogiskt arbete. Hur lite tid de har. Hur uselt betalt de får för sitt viktiga och slitiga arbete.

*Inte bara lärarna är i en stressig miljö. Barn lever i en otroligt stressig miljö med början redan på morgonen då en stressad förälder kör iväg en till skolan. Sedan är det en stökig miljö i klassrummet och än värre på skolgården. Fritids är värre ändå, när det inte finns någon direkt plan att följa. Och sen stressas det hemåt, läxa, mat och så en liten stund över till sig själv. Men den stunden är de så uppe i varv att de inte landar förrän John Blund gör sin entré.
Sad.

* Ju fler barn jag möter som jag inte har någon relation till, ju mer uppskattar jag mitt eget! <3.
Men jag ser också att alla barn är fantastiska på sitt eget sätt. Som en lärare uttryckte det "Det är en fin klass... och så en liten knorr på det" ;)

* Jag inser att jag löper stor risk för att smittas av "Den nya influensan".

* En annan observation är hur annorlunda bemött jag blir när jag kommer med en journalistutbildning i bagaget. Plötslig ÄR jag någon. Plötsligt tror folk att jag kan nåt, att jag begriper och är någon att räkna med.

Sweet.

3 kommentarer:

Patrik sa...

Det är klart du är någon! Tänk hur mycket man kan lära folk om hur medierna funkar.

Och tänk hur många svenskalärare som inte har en aning om hur många roliga saker man kan göra med språket.

Anonym sa...

Tack P! Det är just det, de ber mig hjälpa till med svensklektionerna. Och jag får korrekturläsa rektorns utvärderingar och fota och skriva till deras hemsida. (Bland mycket annat) Lite journalistiskt arbeta ändå...
Sen är det inställningen överlag till mig nu jämfört med när jag inte var "bildad" enligt gängse norm...

Patrik sa...

Det är så intressant, för du var ju samma person för ett år sedan. Så känns det lite för mig också.

Det är beklagligt att man i mångas ögon bara är sin titel och utbildning.