måndag 29 december 2008

På bio




Jag körde in till stan för att avnjuta en stunds romantisk kostymfilm. Något man helst gör ensam. (Ev med ngn likasinnad). Nu är man ju inte ensam i biosalongen dessvärre. Man måste dela den med fnissiga tonåringar som har uppenbara problem med att hålla käften och respektera andra människors önskemål om en fin bioupplevelse. Förmodligen ser dessa unga ingen större skillnad på sina hemmabiostunder mot att gå på offentlig lokal. Är väl därför de utan skam reser sig mitt i filmen, promenerar mitt framför bioduken utan att huka det minsta, smäller i dörren både på ut och tillbakagången efter deras lilla ärende därute, vad det nu var. Och så detta fnittrande utan relation till filmen alls. Det borde finnas vuxenföreställningar! Med 20-årsgräns! (Eller finns det redan?)
I alla fall. Jag såg The Duchess med Keira Knightley i huvudrollen. Hon har inte imponerat på mig tidigare, men då har jag nog bara sett henne i de där överskattade piratfilmerna och i Star Wars.
Men som The Duchess var hon magnifik!! Jag bölade så jag (nästan) skämdes. Jag var inte ensam, det var många tröjärmar som färgades svarta av rinnande mascara efter en snabb diskret vända under ögonen på damerna i salongen.
Snörvlande näsor.

Underbart!

Inga kommentarer: