söndag 20 november 2011

Att med några hundra ord försöka beskriva en bild som säger mer än 1000....



Det är med ord svårt att beskriva den fantastiska atmosfären på Ebbas fik i Helsingborg!
Jag var helt oförberedd, vilket antagligen birog till min känslostorm.

En nostalgitripp, tillbaka till 50-talet.
Jag käkar frukost, så mitt sunda förnuft tvingar mig att ta en surdegsbaguette. Medans mitt syndiga oförnuft odiskret dreglar över småbröd stora som vinylsinglar och hemlagade tårtor av amerikansk sort som dignar under smörig kolakräm och blank, mörkbrun chokladfrosting dragen i rejäla drag med slickepott och mycket kärlek.
Bakad i flera lager och i kombinationer som får mig att framstå som en rymling från Gökboet, med uppspärrade ögon och munnen på vid gavel, redo att smaka av allt det där läckra, smekande mot tunga och gom.
Och jag lovar mig själv, att NÄSTA gång ska jag unna mig...
Nu får jag nöja mig med baggen och den fantatsiska inredningen.
Minns ni matautomaterna? Och de små glasfacken med lucka där expediten plockade godisbitarna med liten tång och stort allvar.
På väggarna hänger inramade reklambilder på godis som gått ur tiden.
Stolar i stål klädda med röd galon står på schackrutigt golv.
Jukebox, självklart.

Det står en skylt med "fotografering förbjudet",
därav dessa rader...

Inga kommentarer: