torsdag 3 februari 2011

Min karriär som timanställd inom skola och barnomsorg frodas. Jag blir bokad hela tiden och både barn och personal verkar gilla mig. Vem hade trott att jag skulle vara bra på detta??? Idag kom processledaren mot mig med ett stort leende och armarna utåtsträckta, jag trodde nästan hon skulle omfamna mig! När blev man så väl emottagen på sin arbetsplats senast? Det här med att hoppa runt på olika ställen har ju sina för och nackdelar, men för mig som så lätt blir uttråkad är det rätt ok att hoppa runt. Rent ekonomiskt är det kanske ingen höjdare...

På tal om ekonomi så är det rent sorgligt hur barnomsorgen ser ut idag och i den kommun jag verkar i. Undermåniga lokaler. Slitna och i många fall alldeles för små. I flera fall har det slagits upp sk "moduler" som bara ska användas en kortare tid. Men de står kvar år efter år. Dessa moduler är kalla, dåligt ljudisolerade och alldeles för små. Dessutom väldigt svåra att få mysiga. På ett ställe saknades personalrum helt. Man fick pausa i det pyttelilla kontoret. Många förskolor känns ofräscha och leksakerna är slitna/trasiga och ganska få.

Numera krävs det att man har en 4-årig förskoleutbildning för att jobba på förskola. Men jag får nog tyvärr säga att att det är inte mycket till pedagogik jag sett på de ställen jag varit på.

Vill ändå med detta sagt tillägga att det skiljer mycket mellan förskolorna. Och att jag kanske kommer när det är många ordinarie personal borta och kanske verksamheten inte är på topp just då.

Vidare vill jag säga att nästan all personal jag talat med är missnöjda eller snarare uppgivna vad det gäller deras arbetssituation.

Allt är en fråga om pengar.

Igen.

Inga kommentarer: