torsdag 29 juli 2010

Det här skulle jag har bloggat om från Kreta om jag vore uppkopplad.


* När sanden virvlade i vattnet glänste den som guld. Jag kände mig rik.

* Varje dag såg jag ett par kvinnor från två olika generationer ligga topless och läsa i solen. Den yngre under parasoll, den mindre unga i solen. De låg där när jag kom, de låg kvar när jag gick. Senare på kvällen satt de vid matbordet, bägge vända mot havet. De talade inte med varandra. Eller något måste de ha yppat, för jag vet
att de var från Danmark. Därav de idoga pressandet i solen. Jag gissar på mor och dotter. Och undrar varför de var där tillsammans och varför de inte pratade med varandra.

* Det blir aldrig mer "all inclusive-racet" för vår del. Från nu blir det lägenhet, liksom denna gång. Exklusive frukost, för det är mysigare att vänta med frukost till man har vaknat av sig själv. Och godare att köpa färska bullar och äta på balkongen.

* När man är på semester och utanför sina vanliga ramar kommer tankar till en som man annars inte hinner tänka. Välkomna och ovälkomna tankar. Känslan att bara vara är otroligt välkommen och skön. Känslor som ifrågasätter ens vardag är mindre välkomna.

* Chanias gränder må ha varit skuggiga men aldrig mörka. Vackra men med tragisk historia. Men det är ju ofta det som gör det vackert. Allt kantat med grönska och prunknande färger.

* Gatukatterna var talrika. Vackra. Smidiga. Ett naturligt inslag. Och så vitt jag förstod accepterade.

* Hundarna mindre så. Ledsamt nog.

* Kackerlakor simmar. Fort!

* Gurka har en egen smak. En god. Det hade jag ingen aning om. I Sverige smakar de vatten. Ibland lite fiskaktigt. Tomater är saftiga och goda, när de fått växa färdigt, utomhus i solen.

* Oreganochips är i motsats till vad det låter faktiskt gott. Men så upptäckte jag att de innehöll E 621. Vilket förklarar allt. (E 621 = smakförstärkaren Glutamat. Ett beorendeframkallande gift.)

* Upptäckte Greklands egna "brandy"; "Metaxa". Och gillade det! Till skillnad från Ouzo och Raki.

* Främligar är bara vänner man ännu inte lärt känna.

* Vi kommer definitivt att resa till Grekland igen.

Inga kommentarer: