söndag 4 oktober 2009

De senaste dagarna har jag sett massor av jägare ute på fälten häromkring. Några står utplacerade på vakt (antar jag) medan ett stort antal driver framåt. Jag undrar vad det är de jagar. En hare blir det ju inte mycket av om de ska delas på alla dessa modiga hungriga män. Rådjur eller hjort då kanske.

Jag funderar vidare: De jagar för att det inte ska bli för många rådjur/ hjortar eller vad det nu månne vara. För då blir det besvärligt. Maten räcker inte till. Alltså är det för djurens eget bästa som de blir jagade. Och så slipper vi dem i våra trädgårdar och åkrar.
Men om det hade varit som det skulle och naturen fått ha sin gång så skulle det väl ha funnits rovdjur som tog hand om den saken? Men nä, de ska också jagas för de river tamdjur. Och tar jägarnas jaktbyten. Om det inte är tvärtom. Människor föder ju upp djur i fågenskap och köper köttfärs på Konsum. De möjligheterna har inte vargen.

Jag tänker vidare och hamnar på motsatta sidan av politiskt korrekt:
För är det någon art det finns för många av så är det ju människan. Vi har problem med att få födan att räcka åt alla. I och för sig så hade den räckt till bättre om inte vissa roffat åt sig på bekostnad av andra och om inte allt styrdes av pengar.
Moder natur tar till alla tricks och knep för att för att reducera männikoarten, men överlistas ständigt av vetenskapen och männsikans stora men missriktade och missbrukande intelligens.
Männikoartens liv är heligt.

Och visst, jag hade inte velat att någon kom och sköt någon i min familj eller bekantskap för artens bästa.

Survival of the fittest var det väl Darwin sa.

(Sen finns de ju de som bara skjuter för nöjes skull. Lustmördare. Åt dem kan jag rekommendera paintball eller laserdome.)

Inga kommentarer: