tisdag 14 april 2009

Filmer jag såg i påsk.

Först: Maria Larssons eviga ögonblick. En film helt i min smak. Utspelas i Malmö (ska det föreställa iaf) Rekommenderas.



Australia: Jag hade stora förhoppningar. Men vilken konstig film! Som en matiné, med en massa förutsägbara händelser och rentav billiga knep. Exempelvis: stjärnfall under en romantisk scen, mystiska ur-invånare med magiska krafter. (sånt vet man ju inget om kanske och vill gärna tro men, det får inte bli tramsigt, det blir det här.) Soundtracket filmen igenom är "Somwhere over the rainbow" från Trollkarlen från Oz vilket har en förklaring, men det håller inte, scener inspelade med kulisser i studios där det syns att det är just det... Jag är otroligt kritisk och nitisk med detaljer när jag kollar på film. (upplevelse-förstörare). Men jag kan köpa det om det har ett medvetet syfte vilket jag hoppas att det har i detta fall. Alltså att filmmakarna medvetet försökt ge filmen en matinékänsla. Men det rimmar lite illa med den allvarliga undertonen...
Nåja, klart sevärd iaf, Inte minst för Nicole Kidmans goda skådespeleri, och Hugh Jackmans... ja.

Inga kommentarer: