söndag 25 januari 2009

Lycka...

Det finns böcker om lycka, underligt nog. En av dessa böcker kunde man läsa om på kultursidorna i tidningen idag. Boken hette "Jakten på lycka i överflödssamhället" och är skriven av socialantropologen Thomas Hylland Eriksen. Där stod en massa vettiga saker om att man inte blir lycklig bara för att man får allt man vill ha. ( Ha! Det har jag vetat länge!)
Två stycken ringade jag in:
" Den som säger sig vara lycklig ses som blind för livets realiteter, om inte denne anses allmänt ambitionsbfriad och lättroad" och till denna lilla strof lägger jag till Markus Krunergårds sanning "Hela världen är så underbar, när man är korkad tom och glad" - ( eventuellt kan man man byta ut "tom" mot "full"...)

En strof till ur tidningsartikeln/bokrecensionen: "Mening och längtan är nära sammantvinnade med lyckan, och vi längtar alltid efter det vi inte har". Häpp!

Meningen med livet är alltså att alltid längta, men aldrig få.

Så vissa av oss är defintivt lyckligare än andra. Vi vet bara inte om det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja de är ju så att den som har allt,kan ju inte drömma om de den vill ha,vi som inte har allt kan ju i alla fall drömma.Jag känner igen författaren till boken,för jag läste ju socialantropologi de var ett intresant ämne faktiskt...kramkram kicki

Anonym sa...

Vissa är för dumma för att ha ångest. Det är smart.