onsdag 30 juli 2008

ANFÄKTA & ANAMMA!!!!! %#¤*


Jag svär som en borstbindare! Fy vad tydligt det blir så här i skrift på bloggen.... Jag anser inte att jag har ett fattigt ordförråd som man brukar säga om ... borstbindare. Tvärtom har jag ett stort ordförråd berikat med allt från gamla hederliga svordomar som åkallar mörkrets makter (kulturhistoria?) till sprillans nya låneord från utlandet!


Vem har bestämt att det är så hemskt illa att svära? Det är bara ett sätt att förstärka det man vill ha sagt. "Himla, jätte, fantastiskt" och liknande funkar inte för mej.
Sedan kanske det inte låter så vackert. Men det är ju för att det är en allmän (förlegad) åsikt att det är dåligt att svära. Men visst bannar även jag min 7-åring när han använder "fula ord"...
Dessutom blev jag i min barndom itutad att viss skånska med vissa skånska ord var fult. Eller i alla fall fulare än någon sorts "finskånska" som också används i vissa kretsar... men jag vet inte jag.. Tycker det är rätt kul med dialekter. Har bott i Dalarna några år, och där användes många härliga uttryck vill jag lova!


Men jag får väl bli bättre på att att vårda mitt språk nu när jag ska gå journalistutbildning...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha de så bra i Österike..vad roligt att åka dit...Lycka till på jornalistutbildningen..jag ville också bli de när jag var yngre,du blir nog en jättebra sån..Kram kram
jag har dig också lagt in dig på favvo..